Köpenhamns Rotaryklubb är på alla sätt vår närmaste vänklubb. På temat Bridging the World genomförde vi 2006 tillsammans ett världskonvent som samlade nästan 15 000 deltagare från 134 länder. Det första i Rotarys historia med två värdländer och en oförglömlig milstolpe för oss båda.

På senare år har det varit lite väl långt mellan kontakterna men nu finns en ömsesidig vilja till bättring. I detta ärende fick vi i början av sommaren en inbjudan från nuvarande President Lars Jensen att gästa vår vänklubb och onsdagen den 21 augusti blev det av.

Köpenhamns Rotaryklubb har cirka 160 medlemmar och på onsdagens möte deltog 56. Det var en vältajmad och intensiv tillställning med ståtlig lunch, medlemsintagning och flera korta anföranden och till slut ett spännande och initierat föredrag om Danske Banks "hvidvaskskandale". Allt avklarat på en och en halv timme.

Därefter ett par timmars konstruktiva samtal med Lars och inkommande president Kurt Thyregod-Nielsen om visioner och planer för de närmaste åren. Köpenhamns Rotaryklubb firar 100-årsjubileum 2021 vilket till stor del präglar klubbens nuvarande tankar och arbete.

Tillsammans kan vi stärka våra respektive klubbars attraktionskraft och anta utmaningar som ligger i tiden. Det blev konklusionen av vår vänklubbsutflykt. Nu ser vi fram emot att få återgälda våra danska vänners gästfrihet.

Karl-Erik Grevendahl
Christer Dahlskog