”Att vara Rotarian är att göra gott i världen – och att njuta av färden”

Tack för förtroendet att få leda Malmö Rotaryklubb under det kommande verksamhetsåret 2021-2022 som Malmö Rotaryklubbs 93:e president. Det har varit ett klart annorlunda år och vi hoppas alla att det ”nya normala” snart är här, eller i alla fall att vi kan leva utan att vara rädda för att drabbas av ett illasinnat virus.

Jag vill börja med att tacka Christer Dahlgren, klubbens past president, för det fantastiska stöd du gett mig, övriga styrelsen och klubben under ditt år. Det har varit ett lärorikt och väldigt annorlunda år, mitt under en rasande världspandemi, men som du hanterat med bravur. Stort TACK för din insats till klubben!

Rotary är ett globalt nätverk med syfte att agera för att skapa långsiktig förändring på jorden, och är organiserat i tre grundpelare;
  • ca 35 000 Rotaryklubbar världen över
  • The Rotary International – som ger support till klubbarna och koordinerar globala program och initiativ,
  • The Rotary Foundation - som stödjer humanitära insatser, allt från lokala serviceprojekt till globala initiativ.
Att vara Rotarian är att ge ”service above yourself” vilket du gör dagligdags via ditt yrke, men det kan också vara genom olika projekt eller initiativ. De områdena som Rotary främst verkar inom är; främja fred, bekämpa sjukdomar, ge rent vatten, sanitet och hygien, rädda mammor och barn, stödja utbildningsinsatser och att odla lokala ekonomier.

Men inte bara det, som en av 1, 2 miljoner Rotarianer så har du som medlem möjlighet att samverka med andra Rotarianer inom olika intresseområden, så kallade fellowships, och har du ett specialintresse så finns det säkert andra Rotarianer inom detta som du kan nätverka och utbyta erfarenheter med.

Malmö Rotaryklubb gör också gott i världen, under förra verksamhetsåret donerade vi medel till Shelterbox, Polio och Rotary Doctors. Dessutom startade vi upp ett projekt för att motverka s k Grooming bland unga. Under kommande år så kommer fokus även vara inom områdena ”Rent vatten” och ”Stödja utbildningsinsatser”. Till jul delar klubbens stiftelse ut ett årligt stipendium till förtjänstfulla ungdomar och även ett Kulturstipendium kommer att delas ut. Så det händer mycket gott i vår klubb!!!

Ett alldeles nytt initiativ under mitt presidentår är att se till att barn som idag bor på en soptipp får möjlighet att gå i skola och utbilda sig, och därmed får möjlighet att förändra sin framtid. För 450 Euro får ett barn möjlighet att gå i skola under ett helt år. Mer information om detta kommer gå till kommer i höst. Hur många barn tror du att Malmö Rotaryklubb kommer att ge skolgång under nästa verksamhetsår?

Nu har Malmö Rotaryklubb sommaruppehåll och den 12 augusti startar vi upp igen. Hur och var detta kommer att ske återkommer vi med information om senare under sommaren. Rotarys grundprincip är det mänskliga mötet och det ska vi värna med stor omsorg, men dagens arbetsliv och en fortsatt rädsla för virus kommer sannolikt innebära att många kommer att anta försiktighetsprincipen för lång tid framåt. Det kommer därför att erbjudas uppkoppling via länk även när vi startar våra vanliga torsdagsmöten, om man av någon anledning inte kan delta fysiskt. Även detta kommer mer information om efter sommaren.

Glad sommar!

Malmö den 24 juni 2021