Kära Rotaryvänner.

Så har det blivit dags för mig att runda av och tacka för mitt år som president i Malmö Rotaryklubb 2020/2021. Det har varit ett sant nöje och en ära att få leda och representera vår anrika klubb. Tack för det förtroendet.

Nu skall jag strax lämna över nål och kedja till Gunilla Carlsson som står här och stampar i startboxen full av energi och idéer. Det skall verkligen bli spännande att få vara med och känna livsandarna vakna och höra hur fartvinden viner nu när du tar täten Gunilla.

Först bara några ord om vår klubb och året som gått. Det har ju varit ett speciellt år. Vemodigt i många stycken men också en värdefull erfarenhet.
Vår klubb bildades i en orolig tid mellan två världskrig. Då betydde Malmö Rotaryklubb något alldeles särskilt. Här och nu, när vi skall öppna upp igen efter en lång och prövande tid, kan vi känna lite av samma värme för varandra och hopp inför framtiden som våra grundare gjorde för snart hundra år sedan.

"Våra värderingar spelar roll - stig fram och gör skillnad." Så löd valspråket under mitt presidentår. När allt rullar på är det lätt att glömma att Rotary är en värderingsdriven organisation. Våra värderingar är grundbulten i hela vårt bygge och en stor anledning till att vi varit och fortfarande är så framgångsrika. Det gäller inte minst vår egen klubb.

Det är också lätt att glömma att klubben finns kvar och frodas för att medlemmarna engagerar sig. Det är livsnödvändigt att vi förstår att leva våra värderingar i handling och inte bara läsa om dem.

Under det gångna året har vi varit tio styrelsemedlemmar och sjutton övriga förtroendevalda. Det innebär att det är nästan en tredjedel av klubbens medlemmar som stigit fram och velat göra skillnad.
Jag kan inte nog betona hur viktigt det är för spänsten och pulsen i klubben att vi är många som är delaktiga på ett eller annat sätt. Och att vi har ett ”Javisst” i ryggmärgen när vi behövs och blir tillfrågade.

Under året har vi i styrelsen ringt runt till alla medlemmar och också gjort en ganska omfattande skriftlig enkät för att pejla hur ni tänker kring klubben. Om vad som är viktigt och hur vi kan bli bättre. I alla sådana sammanhang nämns vår programverksamhet först av allt och vi får vi alltid mycket beröm för ett outstanding program.

Det är vår hyllade programchef Annette Lundfall som står bakom detta tillsammans med Lars Nerbrand och Jacob Faxe i programkommittén. Stort tack till er alla tre. Ni är våra hjältar.

Vi har också en glimrande hemsida som är navet i vår kommunikation. Den är snygg, den är aktuell och den är välbesökt. Det är också tack vare dig Annette. Du gör så mycket för att allt skall fungera. Så stort tack till dig ännu en gång!

Nu vill jag passa på att tacka alla er som gjort det möjligt att lägga till ytterligare ett år till vår anrika historia. Även ett år som detta.

Ett särskilt tack till årets styrelse som troget och mangrant ställt upp i alla väder. Era kloka tankar och konkreta insatser har verkligen gjort skillnad.

Det är några av er som lämnar styrelsearbetet nu och var och en av er är värda en lång utläggning om allt gott ni gjort för mig och för klubben men det får bli den korta varianten idag.

Tack Karl-Erik Grevendahl för ditt engagemang som Immediate Past President och för ditt ovärderliga stöd. Och lycka till i din roll som Assisterande Guvernör.
Tack Anna Pearson för ditt engagemang och för dina insatser som Skattmästare.
Tack Anna Celsing för ditt engagemang och för dina insatser som Sekreterare.
Tack Kristina Fredlund för din tid och ditt engagemang i styrelsearbetet.

Gunilla Carlsson, nu är det dags för dig att ta över som President i Malmö Rotaryklubb för det kommande verksamhetsåret 2021/2022 och jag lämnar härmed över presidentkedjan och presidentnålen med ett stort och varmt Lycka till!

Malmö den 24 juni 2021

Christer Dahlskog